Moe, opgejaagd, maag/darmklachten, stramme spieren, geen focus, slaapproblemen,….

Je wordt overbevraagd, er ligt een enorme druk op je en je wilt wel, … en toch ontbreekt het je aan energie.

Dan is hartcoherentie voor u.

Evenwicht/ balans in  je hart zorgt voor een opbouw van veerkracht en geeft rust in je hoofd.

Hartcoherentie is meetbaar en dadelijk zichtbaar door het gebruik van biofeedbackapparatuur. Stress, zorgen, gedachten , emoties en ook onze ademhaling bepalen onze hartslag. Stress zorgt ervoor dat er geen balans is tussen spanning en ontspanning. De coherentie is zoek. We werken met het autonoom zenuwstelsel met het gedeelte waarop we invloed kunnen uitvoeren, namelijk de ademhaling. Wanneer we inademen versnelt het hart wanneer we uitademen vertraagt deze. Door onze ademhaling en vooral de focus erop brengen we ons hart en onszelf opnieuw in balans. De oefeningen verlagen het stresshormoon, het verlaagt de negatieve cholesterol en verbetert het immuunsysteem.

Biofeedback zichtbaar van chaos naar coherentie.

Met biofeedback apparatuur en apps wordt je hartritme zichtbaar op het scherm van je computer of sartphone. Er wordt een sensor bevestigt aan je oorlel en maakt je hartritme variatie zichtbaar (HRV). Tussen elke hartslag zit telkens een kleine variatie dit verschil in intervallen tussen elke hartslag noemen we dus (HRV). U kan meteen het verschil zien hoe je je hart positief kan beïnvloeden waardoor er een golvende curve ontstaat. En ook hoe negatieve gevoelens zorgen voor een chaotische curve. Biofeedback maakt het fysiologische zich Het voordeel is dat u nu zelf direct mkracht van je hart

 

 De effecten van hartcoherentie training zijn:

  •   - Daling van een hoge bloeddruk ( stress gerelateerd)
  •   - Verbetering van de focus
  •   - Beheersing van angsten (vb examenvrees, bevallingsangst, faalangst,…)
  •   - Beter slaapritueel
  •   - Meer concentratie
  •   - Verhoging van weerstand tegen ziekte 
  •   - Verhoging van de veerkracht tegenover stress
  •   - Meer rust, welbehagen
  •   - Bevordering creatief denken
  •   - Verandering van gedrag en denken in positieve zin
  •   - Effect op hartritmestoornissen stress gerelateerd
  •   - Ondersteunend effect bij regulering van de bloedsuikerwaarden
  •   - Regulering van het lichaamsgewicht
  •   - Hormonale balans

Hartcoherentie  vindt zijn toepassing in:

  •   - Complementair met geneeskundige behandelingen
  •   - Zwangerschap,
  •   - Voedingsproblematiek
  •   - Sport
  •   - Stress
  •   - Burn-out
  •   - Angsten
  •   - Innerlijke onrust
  •   - Examenvrees
  •   - Concentratieproblemen
  •   - Slecht slapen
  •   - Hyperventilatie (acuut of chronisch)
  •   - Hoge bloeddruk
  •   - Hartritme stoornissen
  •   - Chronische pijnen
  •   - CVS

Traject:

U leert met de tools van hartcoherentie om te gaan met stress. U leert in de verschillende sessies wat stress is en wat het met u doet en wat veerkracht is. Hoe je uzelf terug in balans kan brengen en wat de rol is van het hart. U krijgt inzicht in de invloed en de rol van hormonen en emoties. Je leert dit alles toe te passen in het dagelijks leven. Er wordt van u verwacht actief deel te nemen. . De hartcoherentie ademhalingstechniek is gemakkelijk aan te leren. Maar het vraagt wel uw aandacht en discipline en neemt weinig van uw dagdagelijkse tijd in beslag (3x3 minuten/dag of 2x10 minuten/dag). Elke sessie bevat een biofeedbackmeeting zo kan u zelf op het scherm zien en tegelijkertijd ervaren wat de invloed is van een rustige en regelmatige ademhaling. Daarom is de coaching zeer belangrijk.

Sessie 1:Inleiding: invullen van de 4DKL vragenlijst. Hoe werkt het zenuwstelsel. Wat is stress en wat doet het met me. Wat is de invloed van ademhaling. Hoe ga ik onthaasten. Een eerste meeting met de biofeedback. Tijdsduur is 90 minuten.

Sessie 2: Hart en Brein:  Evaluatie van uw ademhalingsoefeningen. Een biofeedbackmeeting. Toelichting over de werking van het hart en het brein. Hoe breng ik mezelf in balans. Hoe kan ik dit thuis zelfstandig gaan meten.

Sessie 3: Hormonen en emoties: Evaluatie van de afgelopen perioden. Een biofeedbackmeeting. Toelichting over de rol van hormonen en de invloed van emoties. Hoe bouw ik veerkracht op. Hoe bekom ik een betere emotionele beheersing.

Sessie 4: Overzicht: Een biofeedbackmeeting. Invullen van de 4DKL vragenlijst Evaluatie van het traject. Tips en trics om acute en toekomstige stress, conflicten, angsten,… aan te pakken.

 Praktisch:

  • Een vrijblijvend intake gesprek gevolgd door 4 sessies hartcoherentie. (kan altijd nog een 5de, 6de, … dit wordt samen besproken)
  • Tussen elke sessie zitten twee weken.
  • Er wordt een vragenlijst ingevuld bij de éérste en de laatste sessie. Aan de hand van deze vragenlijst krijg je zelf inzicht in het effect van hartcoherentie.
  • Indien gewenst kunnen de sessies ook door gaan bij u thuis.

Wilt u meer informatie neem dan contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.